Borgerrådgiver med fokus på dialog og retssikkerhed søges til Rudersdal Kommune

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Vores dygtige Borgerrådgiver har søgt nye udfordringer og vi søger derfor dig, der er optaget af at styrke dialogen mellem borgere og forvaltning og som kan understøtte borgernes retssikkerhed i forbindelse med kommunens sagsbehandling.

Om Borgerrådgivningen

Kommunalbestyrelsen har etableret Borgerrådgivningen for at styrke dialogen mellem borgere og forvaltning og for at sikre klageadgang og konstruktiv brug af klager til forbedring af kommunens sagsbehandling og borgerbetjening. Borgerrådgivningen er en uafhængig funktion, og forvaltningen og forvaltningens medarbejdere har ikke instruktionsbeføjelse i forhold til borgerrådgiveren.

Borgerrådgivningen blev etableret i 2021. Du kan læse mere om borgerrådgivningsfunktionen i vedhæftede Styrelsesvedtægt og på Rudersdal Kommunes hjemmeside Borgerrådgivningen.

Om Jobbet

Som borgerrådgiver skal du rådgive og vejlede borgerne og påse, at deres interesser bliver varetaget, og at deres synspunkter indgår i sagsbehandlingen. Der kan være tale om, at kommunikationen med forvaltningen er gået i hårdknude, eller at borgeren ikke føler sig set, hørt og forstået i mødet med kommunen. Fokus er på overholdelse af de forvaltningsretlige regler og god forvaltningsskik. Ansvaret for selve sagsbehandlingen ligger fortsat i forvaltningen, og du kan ikke forholde dig til sagens materielle indhold.

Borgerrådgiveren skal i hele sin virksomhed have fokus på dialogprincippet – både i forhold til borgerne og til forvaltningen – samt til læringsperspektivet for forvaltningen. Borgerrådgivningen medvirker hermed til at understøtte Rudersdal Kommunes strategi om et stærkt borgerblik og ønsket om at blive bedre - til gavn for borgerne.

Opgaverne

  • Vejlede om forståelsen af afgørelser og øvrig information fra kommunen
  • Rådgive om juridiske rettigheder, herunder eventuelle klagemuligheder
  • Undersøge, om kommunens sagsbehandling er i overensstemmelse med forvaltningsretlige regler og god forvaltningsskik
  • Videresende/henvise til rette område eller instans
  • Rådgive borgere i formuleringer af klager
  • Deltage i møder mellem borger og forvaltning som mediator.

Du skal ikke træffe afgørelser eller ændre indholdet af en afgørelse. Ansvaret for sagsbehandlingen ligger fortsat i det enkelte område. Du kan heller ikke behandle klager over kommunens serviceniveau.

Din profil

Som person er du ligetil og tillidsvækkende, og du kan lide at arbejde i en selvstændig funktion, hvor det er dig, der har opgaven med at vejlede og rådgive borgeren og være et bindeled mellem borger og forvaltning.

Du arbejder systematisk og struktureret og kan håndtere komplekse sager samtidig med, at du er god til at prioritere i opgaverne. Du skal også have et selvstændigt drive til at udvikle funktionen og kommunikationen om den, både internt og eksternt.

Vi forventer, at du:

  • Er cand.jur. og har indgående kendskab til og viden om kommunal sagsbehandling, forvaltningsret og god forvaltningsskik
  • Er troværdig og præget af ordentlighed i din tilgang til opgaven
  • Kan møde både borgere og kolleger på en respektfuld og lyttende måde
  • Er udadvendt og dialogskabende
  • Er god til at kommunikere, både mundtligt og skriftligt,
  • Kan række ud efter andre [kan bede om hjælp], når noget er svært
  • Er god til at danne relationer.

Ansættelsesforhold

Du bliver ansat direkte under Kommunalbestyrelsen.

Løn efter kvalifikationer og gældende overenskomst for området.

Stillingen er som udgangspunkt på 30 timer ugentlig.

Om os

Dit faste arbejdssted bliver på Rådhuset i Holte i afdelingen Politik og Jura. Her vil du møde en høj grad af frihed og fleksibilitet, og du vil få gode muligheder for faglig og personlig udvikling. Vi prioriterer det gode kollegaskab, en uformel omgangstone, faglig sparring og det gode humør – også når hverdagen er krævende, og vi har travlt.

Derfor skal du vælge os
I Rudersdal Kommune tror vi på, at vi kun lykkes i fællesskab. Derfor er det vores mål, at alle kommunens medarbejdere og ledere i alle opgaver - og i fællesskab - arbejder for at skabe bæredygtige løsninger, der giver værdi for borgerne, virksomheden og det samfund, vi er en del af. Se vores film om Rudersdal Kommunes strategi og værdier ”Vi lykkes kun i fællesskab” her.

Ansøgning

Vi forventer at holde samtaler på følgende datoer:

  • Første samtaler: mandag den 2. september 2024
  • Anden samtaler: fredag den 13. september 2024.

Stillingen forventes besat fra 1. november 2024 eller snarest muligt.

Såfremt du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte vores nuværende Borgerrådgiver Birgitte Ohlendorff på tlf. 72 68 11 05 i uge 33 eller Kommunaldirektør Birgitte Lundgren på tlf. 7268 1060 i uge 32 og 33.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Rudersdal Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: deltid (30-30 timer ugentligt)

-Arbejdsgiver:

Rudersdal Kommune, Øverødvej, 2840 Holte

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 18-08-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6082081

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet